19 september 2011

Hjärtlig gjutning


Första försöket!

Jag har aldrig gjutit i gips, trots mina år på förskola (ganska vanligt där, men jag har alltid tyckt att barnens skapande inte ska bestå av "halvfabrikat" som detta ju är- hur svårt är det att blanda gips och hälla i en bestämd form?)
Skulle gjuta hjärtan, men blandade lite för mycket så det fick bli en ros också. Hjärtformarna har jag köpt på Panduro, en riktig favoritaffär.
Nu ska dessa alster bara få vara för att de är fina!

Dags att åka till jobbet strax, det blir en lång dag, vi avslutar med pedagogmöte till 19.00.
Och paraplyet kommer till användning, här öser regnet ner!




6 kommentarer:

  1. Det var ett mäkta bra första försök! Vad fina dom är!
    Igår provade jag att gjuta i betong. Två ljulyktor började jag med så jag får nog se hur de blev idag. Känns lite som en total katastrof då jag bara "höffsade" på, Hihi!
    Kram på dig!!

    SvaraRadera
  2. Å så söta!
    Kul att prova på nya saker,dessa blev jätte fina ju
    kram Tessan/hemmakär

    SvaraRadera
  3. Väldigt fina, ser ut som om de vore av finaste sammet. Så lena och mjuka...

    kram

    SvaraRadera
  4. Vilka fina, har själv provat dessa med betong men nu tror jag bestämt att det får bli vita också..klarar dom att vara ute?
    Ha en skön kväll Anne

    SvaraRadera
  5. När du nu börjat med gips, så kan jag tipsa om att göra gipslöv också. Jag har gjort av pelargonblad och det blir himla fint, om man lyckas utan att bryta gipsbladen när det riktiga ska petas bort.
    Ta t.ex. ett pelargonblad, blanda gispen lite hårdare än vanligt och lägg på gipsen på bladets baksida. Tänk på att inte lägga för tunnt ute i kanterna. Låt torka och dra sedan loss det riktiga bladet :) Det var längesen jag gjorde sådana nu, blev ju nästan lite sugen :)

    Här skiner solen och det är rätt så varmt, för att vara höst.
    Imorrn kanske vi har det tvärtom..

    Ha en mysig kväll!!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Men OJ! De blev ju jättefina!! Vi har gjort gipsfigurer många gånger... men bara som barn... tomtar och harar och hundar och sådant! ;-) Hjärtan och rosor är bra mycket finare! :-)
    Snyggt jobbat!

    Ha en skön kväll!

    Kram Emelie och Elin

    SvaraRadera

Tack, fina du, för att du tänker om mitt inlägg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...