19 april 2012

Skogen


Mobil i skog

En sån härlig dag jag hade igår, en hel dag i skogen med tio 4-åringar.
Barnens uppgift var att spana efter myrstackar, men här är lite för kallt ännu och det är ingen vidare aktivitet på småkrypen.
De hittade 3 nyckelpigor, två spindlar och en handfull myror.
Hoppas på bättre tur nästa vecka!

Jag arbetar på en förskola som ligger mitt inne i staden och när vi lämnar förskolan försöker vi åka till platser som inte barnen besöker med sina familjer. Stadens parker och lekplatser känner de till väl, liksom Skansen och de barninriktade museerna.
Den "riktiga" skogen däremot tror vi inte att barnen vistas i särskilt mycket med familjen och därför känns det viktigt att vi ger dem möjlighet att lära känna den.

I skogen finns det mycket att göra och bara att gå i snårig skog kan vara svårt om man är van att gå på slät asfalt.
Dofterna av skogen, möten med allehanda kryp och växter, att få erfara begrepp som kärr, bäck, mossa, lav och namn på allt som växer i en skog känns som viktig kunskap att ge vidare.

Jag har ett värdefullt arbete!


4 kommentarer:

  1. Gillar, gillar massor!!

    Bästa Lena!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Underbart, du är en genuin Skogsmulle du!

    kramen

    SvaraRadera
  3. Läste om dig och "dina" barn i DN idag.
    KRamar. Hoppas att ni får det mysigt i LONDON. GRATTA Agnes från oss då!!
    Ann I Mariefred

    SvaraRadera

Tack, fina du, för att du tänker om mitt inlägg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...