18 augusti 2012

Mera luktärter och fästingar

Ytterligare bukett sprider väldoft

När vi flyttade till radhuset tänkte jag på hur ljuvligt det skulle vara att kunna gå ut i den lilla trädgården och plocka in en bukett egenodlade blommor.

Vad jag inte alls tänkte på var att det skulle kunna finnas fästingar i en  trädgård!

En par dagar innan vi åkte till Grekland var svåger och svägerska här på middag. För att dekorera bordet gick jag ut på gräsmattan (som tillhör allmänningen), iklädd höga stövlar, för att komma åt den vackra hortensian. Knipsade av några blommor och kände mej så tillfreds med att ha egna blommor att plocka när jag vill.

Dagen därpå hittade jag nio fästingar i knävecken och när vi just installerat oss på greklandhotellet hittade jag ytterligare 2 på armarna. Det är inte kul! Det är riktigt äckligt!

Jag vet ju att det springer rådjur alldeles intill husen husen och jag vet att de är bärare av fästingar.
Jag hittade en fästing på ena knät när vi bott här bara någon vecka och därför har jag alltid höga stövlar på mej när jag går i gräset, men att det inte verkar ge skydd alls gör mej lite ledsen.

Nu funderar jag över hur ska vi vara utrustade när vi i höst ska gräva bort diverse växter i altanrabatten? Totalt täckta?

Näää...jag gillar inte detta!

Idag är det molnig lördag och jag segar på och njuter av att inte ha andra planer än att förbereda kvällens middag för midnattslöparna. Jag ska ta tina kräftorna jag köpte igår, de ska vi äta som nattamat när vi kommer hem sent ikväll.

Ja, det blir nog en fin helg!





8 kommentarer:

  1. OJ! Det var inte lite fästingar det *pheew* Jag har haft en fästing i hela mitt liv och den hade precis satt sej så den slogs bort i ren panik :) Hmm.. ja undra hur ni ska klä er för att slippa dessa. Hoppas det bara är ngt tillfälligt.

    Åhåå, kräftor. Gott gott! :)
    Ha en mysig dag, kväll och natt.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vill inte stressa dig min vän men se till att långärmat och ha långbyxor med strumpor utanpå när du går ut och plockar. Fick konstaterat Borrelia i juni efter att ha gått med extrem trötthet, värk i nacken , yrsel och konsentrationssvårigheter i över ett år. Inga prover togs utan det hette att jag var :less på jobbet, hade virus av obestämd sort mm mm. Fick tvinga mig till penicillin i juni. Blev mycket bättre vad gäller yrsel, trötthet och konsentration men värken i kroppen får jag antagligen dras med flera år:( Så snälla skydda dig själv och de dina för detta är inte roligt. Trodde att borelia var något andra fick och som man läste om i tidningarna men det är det tyvärr inte...
    KRAM annika

    SvaraRadera
  3. Underbart att kunna plocka in blommor eller hur,otrevligt med fästingar dock och SÅ många som bet sig fast!!! USCH
    Vi har inga just här hemma,men vet hur det kliar överallt när man gått i högt gräs,skogen mm.....tvi vale!

    Ha en skön lördag,jag vet att det är en hel del från Motala som är uppe och springer i er vackra stad!

    Kram Tessan

    SvaraRadera
  4. Fästingar är inte kul! Bor man i utsatta områden råds man nog att vaccinera sig mot vissa sjukdomar som fästingar kan bära på.
    Det gäller väl kanske att dra på sig något på benen, hela benen och sen kolla sig så fort man kommer in igen så de inte hinner sätta sig fast.
    Vi har ju Ronja och på henne kryper det fästingar ibland när vi varit iväg i någon skog. Brukar borsta henne med hennes borste innan hon får gå in.
    Jag vet inte om det finns något man kan spraya på sig själv för att de där hemskingarna inte ska vilja krypa på oss människor.

    Mycket fina luktärtor!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Kan (nästan) känna doften :-) Men usch för fästingar! Ser verkligen helt underbart ut i Grekland! :-)

    /Annika

    SvaraRadera
  6. Ja till blommorna men nej till fästingar!

    kram

    SvaraRadera
  7. Jag finns nu också på Instagram, letar efter dig men hittar inte adressen här...
    /tinatheshed, heter jag/

    kramen

    SvaraRadera

Tack, fina du, för att du tänker om mitt inlägg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...