15 oktober 2012

Niki de Saint Phalle

Fontän utanför Söder Torn

När vi härom dagen tog vår långpromenad in till Söder passerade vi Medborgarplatsen och bostadsbyggnaden som kallas Söder Torn. Där innanför det höga staket fick jag plötsligt syn på  denna underbara fontän (hade lilla kameran med, och den kunde jag hålla genom spjälorna i staketet) och jag tänkte att det kan inte vara någon annan än Niki de Saint Phalle som är konstnären bakom den.
Väl hemma googlade jag på Söder Torn bara för att upptäcka att jag tänkt rätt! Bra där, Lena!

När jag var ganska liten såg jag en annan skulptur av henne, Paradiset, som stod just där man kom över bron till Skeppsholmen (där Moderna Museet ligger) och den både skrämde och fascinerade i all sin färgsprakande svulstiga form.
Nu är den skulpturen flyttad till en mer undanskymd plats, någon skum aktionsgrupp av "konstvetare" lobbade hårt för att få den flyttad och 1986 lyckades de!

Jag gillar Niki de Saint Phalle!

Du som läst mitt förra inlägg, har du också läst min rättelse? Det ska vara 3 tsk. salt och inget annat i surdegsbröden!

Nu tänder jag ljus och njuter av mannens sällskap.

Kram till er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack, fina du, för att du tänker om mitt inlägg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...