15 mars 2013

Bergianska trädgården


Hypocalyptus Sophoroides, ja den heter så!

I helgen tog vi en promenad på isen i Brunnsviken, det var kyligt och vi besökte Edvard Anderssons växthus som är en del av Bergianska trädgården.
Det är stort och indelat i olika klimatzoner, de flesta fuktiga och varma så linsen på kameran immade igen och detta var en av få bilder som blev någorlunda klar.

Trots att jag är född stockholmare och detta område bara ligger en liten bit från stadskärnan har jag aldrig varit här förut. Nu måste jag ju säga att mitt växt-och odlarintresse är ganska nytt och jag har väl inte direkt haft anledning att besöka platser som denna under särskilt många år.
Men det ska jag ta igen, så fort det börjar spira i rabatterna ska jag hit igen. För trots all snö just nu kan man ana en stor och välordnad trädgård och den vill jag se. Här finns också ett orangeri, Viktoriahuset, med exotiska växter som jag hört ska vara något alldeles speciellt och det öppnar i maj.

Här är det fortfarande iskall vinter, på något sätt ska jag försöka hitta vår i helgen. På Zetas kanske?


3 kommentarer:

  1. Härligt! Ser ut som sommar!
    Jag har också varit där inne i växthuset men det var länge sedan. Bergianska är fin att promenera i och mycket fint att titta på. Och trevlig servering...
    Har du fått något provsvar?

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  2. Åh så härligt!! Skulle gärna promenera runt där idag!
    Hur mår du, nåt nytt? Jag var på reumatologen igår, och oj vad mycket läkaren berättade om Borelia, galet vad det kan ställa till med, och svårt att diagnostisera med.
    Hoppas du får en fin fredag!
    Kramen!

    SvaraRadera
  3. Hoppas att du kan hitta våren på Zetas! Finns den någonstans så är det nog där.

    Håller mina tummar för dig!
    Kram Agneta

    SvaraRadera

Tack, fina du, för att du tänker om mitt inlägg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...