6 augusti 2013

Nyköping

 Det blev en utflykt till Nyköping idag. Ingen av oss har varit där och enda skälet till att vi valde att åka dit är att jag för länge sedan hört att det ska vara en pittoresk och fin stad. 


Utan att ha någon koll alls hamnade vi först vid Nyköpingshus, en försvarsborg från 1200-talet



Vackert med fina detaljer, sådär som riktigt gamla hus har



 Nyköpingsån hade vi hört talas om och vi gick en bit längs den



 Flera vackra valvbroar går över ån
  


Så drog vi oss, fikasugna och varma, mot gågatan. Ordet Galanterihandel fångade mitt intresse och vi gick in. Detta var en butik som till sortimentet kanske påminner om affärer som Servera...


...men på gården fanns ett otroligt fint café. Där stannade vi förstås!





Innan vi åkte hem stannade vi till i Hamnen. Och som i så många andra städer är den omgjord till ett turistområde. I de gamla vackra husen som ligger på rad finns nu stora restauranger med stora uteserveringar. Fint, men lite trist ändå.

Nöjda med dagen styrde vi hemåt för att möta dottern som varit på inspelning idag. Hon är statist i en ny sketchserie som  kommer att sändas i höst i TV3 och heter Sommar, sommar. Det roligaste var nog att hon fick spela mot Klara Zimmerman.

Att gårdagen skulle vara den sista riktig varma sommardagen stämde absolut inte, det var rejält varmt idag också och det ska det visst vara i morgon också.
Kanske hinner vi med en ny utflykt, jag är nyfiken på Enköping som ska ha några av Sveriges vackraste parker. Eller varför inte en tur till Sigtuna, eller till Trosa igen...
Det finns så otroligt mycket vackert i  vårt land att jag faktiskt inte är särskilt ledsen att vi inte kom iväg på vår vanliga charterresa i  år! Så mycket fint vi sett och mycket som finns kvar att upptäcka...



2 kommentarer:

  1. Vilken mysig dag ni fick och vad roligt att se dina fina bilder. Jag har själv aldrig besökt Nyköping men det ser ut att vara en riktigt mysig liten ort.

    Vad roligt för dottern att filma. Du får berätta sedan när det kommer att sändas på tv så att vi kan titta och får vara lite stolta tillsammans med dig.

    Och visst är det ett vackert land vi bor i och fyllt med smultronställen att upptäcka överallt. Det är så lätt att glömma bort det som finns i ens närhet och ibland är det nyttigt att vara lite turist i sin egen närmiljö.

    Sköt om dig Lena!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Ja, det finns så mycket fint i vårt avlånga land! Jag älskar ju dagsutlykter och den ni var på i Nyköping verkar ha varit mysig. Kan hålla med om det där med "turistjippot" som tar sig in överallt. Det blir lite konstlat så det gäller att plocka fram sin förmåga att se bakom fasaden av turistpynt för att känna den äkta atmosfären. Då kan kameran vara bra tycker jag. Man kan hitta detaljer.

    30 grader varmt här igår! Jag hoppas det blir lite svalare idag för nu ska jag ut i trädgården.

    Kramar

    SvaraRadera

Tack, fina du, för att du tänker om mitt inlägg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...