4 december 2013

Så var det äntligen dags!


Tryfflar

Nu har jag startat tillverkningen av julens godis, de där som ska läggas upp fint på ett vackert fat på julaftons morgon. Vi får ta oss en smakbit när de är helt nygjorda, men sen läggs de i burkar och förvaras på hemlig plats.

Idag har jag gjort lakritstryfflar (tog undan lite till dottern innan jag smaksatte) och de är himmelskt goda och fånigt lätta att göra. Dessutom är de helt Lchf-rätt och det passar mej just nu.
Jag kokade upp 1,5 dl grädde, tog kastrullen från plattan och rörde i 200 gr. finhackad choklad (Fazers 70 %-iga  bakchoklad) och smaksatte med en dryg tesked lakritspulver och ett kryddmått salt. När chokladen svalnat något spritsade jag ner smeten i formar och toppade med flingsalt. Agnes tryfflar dekorerade jag med sockersnöstjärnor och siktat florsocker.
Grundsmeten är säkert god att smaksätta med apelsin, rostad mandel, chiliflakes....hmmm...det kommer säkert smältas mer choklad i grädde här framöver!

Lchf, ja! Sedan i början av augusti har jag i princip hållit mej till den kolhydratfattiga kosten. I början för att snabbt gå ner i vikt så jag skulle komma i en klänning jag ville ha på en fest och nu för att jag ganska snabbt upptäckte att min hemska och obehagliga ballongmage försvann och att det där ständiga godissuget inte fanns mer.
Jag gick inte alls ner i vikt de första månaderna utan det är nu, den sista tiden, som jag tappat några kilon. De fina kärlekshandtagen på ryggen är väck och det gör ju inget!
Jag är inte på något vis fanatisk, hela tiden i London åt jag samma mat som familjen, och när vi är borta på middag äter jag det som serveras. Även hemma händer det att jag äter den förbjudna pastan, men råkar det bli lite för mycket svullnar magen upp och det känns som den ska sprängas!


Ha det gott, denna lillördag i december!

Lena


3 kommentarer:

  1. Jag tycker visserligen inte om lakrits, men goda ser de ut iallafall.
    Här har det bakats lite, men det var försvinnande gott. Blir till att baka lite mer och sen gömma gottiset.
    Ha en fin helg!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  2. Tack för baktipset och en stor kram till dig denna vinterlika lördags kväll!

    SvaraRadera
  3. Bra tips det där med att gömma - funderade precis hur jag skulle göra med julgodiset. Känns ju surt att baka det nu och så är allt borta till julafton och vi som ska fira hemma med tjocka släkten men jag tror jag sätter igång nu ändå - blir så mycket på slutet annars och så gömmer jag ;)

    Kram Ullis

    SvaraRadera

Tack, fina du, för att du tänker om mitt inlägg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...